Hvad er konverteringsoptimering?

online shopping derhjemme

Photocredit: Andrew Neel / Unsplash.com

På en webshop handler det for webshoppens ejere om, at konvertere de besøgende til handlende i webshoppen. En sådan handel kaldes en konvertering.

Konverteringsoptimering er kunsten at få flere besøgende på en webshop til at konvertere. At få flere af de besøgende til rent faktisk at købe en vare.

Det kan man gøre på flere forskellige måder.

En metode er at teste købsknapperne på sitet således, at man finder den knap, der skaber flest klip.

Man kan også skære ned på distraherende elementer på siden således, at konverteringsknappen fremstår meget tydeligt.

At øge hastigheden på siden – altså at sørge for, at siden loader meget hurtigt – er også med til at skabe flere konverteringer på siden.

Man laver typisk konverteringsoptimering ved hjælp af et splittest værktøj såsom Visual Website Optimizer, Optimizely eller lignende. Her kan man i et drag’n’drop system lave tests, der viser, hvad der på ens site fungerer mere eller mindre godt. Almindeligvis lader man flere tusinde besøgende komme igennem splittesten for at få et resultat, der er statistisk validt – altså som man kan regne med og implementere ændringer efter.

Konverteringsoptimering er en disciplin, der kan forvandle en ikke særligt velkørt webshop til en god forretning.

Hvis du ønsker at lære mere om konverteringsoptimering kan du blot gå i gang på eget website med Visual Website Optimizer eller Optimizely eller ved at læse blogindlæg og andet online content om splittesting.

You may also like...