IT-nørdernes vilde opfindelse: Husker du det første Photoshop?
Måske kan du stadig huske første gang du åbnede Photoshop? Billedbehandlingsprogrammet fik nemlig IT-nørder til at tabe kæben for en stund, da det pludselig var muligt at lave realistiske manipulationer i fotos.
Og formentlig er begejstringen stadigvæk intakt, for i dag er Photoshop ubestridt verdens mest udbredte billedbehandlingsprogram, og det bruges ikke kun af IT-nørder. Det er nemlig et uundværligt redskab hos bl.a. fotografer, designere og layoutere.
Vi tager dig på en nostalgisk rejse gennem tiden, hvor vi hylder nogle af de største IT-genier gennem tiden, og hvor vi kigger nærmere på de mest skelsættende ændringer i Photoshops historie.
1988 – begyndelsen på det hele
I 1988 læste Thomas Knoll på universitetet i Michigan. Her skrev han et projekt, hvor han arbejdede på at få vist billeder i gråtoner på en sort-hvid bitmap-skærm.
Knoll skrev projektet på sin Macintosh Plus-computer, og ingen vidste, at han var ved at lægge byggestenene til det Photoshop, vi kender i dag.
Thomas’ bror, John Knoll, arbejdede dengang på George Lucas’ Industrial Light and Magic, som er det firma, der har lavet special effects til Star Wars-filmene.
Brødrene slog pjalterne sammen og brugte Thomas’ evner til at kode og Johns erfaring med special effects til at lave den første udgave af Photoshop.
1995 – Nu kan du redigere i lag
Med Adobe Photoshop version 3.0, som udkom i 1995 blev billedbehandlingen revolutioneret for evigt. For første gang var det muligt at arbejde med flere lag i redigeringen.
Hidtil kunne du kun arbejde med ét enkelt lag, hvilket besværliggjorde processen enormt meget, da lagene jo gør det meget nemmere at kopiere og sammensætte flere elementer i ét billede.
2001 – Photoshop Elements lanceres
Hver gang Adobe Photoshop kom med en ny udgave, steg kompleksiteten gradvist. Det gjorde, at flere private kunder begyndte at vælge Photoshop fra, og for ikke at miste en stor del af markedet, lancerede man Photoshop Elements.
Det var en helt ny udgave, hvor der var – og stadig er – et større fokus på brugervenlighed og automatiserede effekter.
2013 – Photoshop på abonnement
Adobe tog en modig beslutning i 2013, da de ændrede forretningsmodel. Nu skulle alle nye kunder købe abonnement på Photoshop i stedet for at betale et engangsbeløb.
Hurtigt faldt nettoindtægten med 35 procent, men i løbet af tre år havde Adobe nu en forretningsmodel, der var 100 procent funderet i abonnementer.