Den danske mode – en farverig evolution
Dansk mode har efterhånden fået sig et godt spot på scenen for international mode. Lige nu bliver den danske mode hypet både på den internationale catwalk og i gadernes streetstyle. Instagram har hjulpet danske influencers og modebloggere til at udbrede den farverige og iøjnefaldende mode, som danske designere spytter ud for tiden. Sådan har det dog ikke altid været.
Vi har i mange år været stolte af vores store modehuse, men der var ikke mange uden for Danmark, som kendte til Bruuns Bazaar, Designers Remix eller andre danske designbrands. Det gør de i dag. Så hvad er det, der er sket for den danske mode inden for de sidste par år? Og hvorfor har vores lille land skabt sig et så stort navn på den internationale scene?
Fra gråt-i-gråt til eksplosion af farver
Vogue skrev for nylig, at dansk mode har fået en ny æstetik. Det toneangivende franske modetidsskrift hæftede sig ved, at den danske mode i mange år har været præget af minimalisme og “gråt-i-gråt”, men nu er den eksploderet i masser af farver og i ekstravagante print.
Dansk mode er ifølge Vogue helt på højde med Gucci, der for et par år tilbage introducerede den nye farverige stil, som moderedaktører over hele verdenen har taget til sig sig, så modemagasinernes spalter i dag stråler om kap med den fulde farvepalette.
Mode i København
I Danmarks hovedstad i det smukke København ligger store modehuse side om side med små designbutikker. Her kan der både findes stilfuldt dansk interiør design hos HAY, ikoniske stribede tekstiler hos Mads Nørgaard, og den blomstrede, moderne mode hos Ganni.
Når man taler om butikker i København er det næsten umuligt at komme uden om Ganni, som i den grad omfavner den nye blomstrende æstetik, som lige nu er i stor fremgang i dansk mode.
Ganni – det gode eksempel
På den store udenlandske scene bliver Ganni kaldt for en pioner inden for mode og æstetik, og Ganni er tæt på at være det danske mærke, der har fået størst international opmærksomhed. Meget peger på, at Gannis store fremgang på det internationale modemarked skyldes, at brandet ikke følger de “regler”, der tidligere blev anset for at være gældende i den skandinaviske tilgang til mode. Det var en tilgang, der udmærkede sig ved minimalisme og simpelt design.
Gannis stil er derimod legende og sjov, og den er præget af en rig farvepalette og meget forskelligartede print og tekstiler.
Streetstyle og hashtags
Som tidligere nævnt har Instagram haft en stor indflydelse på dansk modes succes, og Ganni har været frontløber blandt de danske brands. De har nemlig knækket koden, når det handler om at markedsføre sig effektivt på de sociale medier.
Her kan man nemlig se tøjet på “almindelige” mennesker, som moderne kvinder kan relatere til, og man kan se tøjet præsenteret på en meget mere forståelig måde på influencere og almindelige mennesker i genkendelige situationer.
Det er noget meget mere relaterbart, end når man ser kollektionerne på modellerne til et ekstravagant stylet modeshow i en international metropol. Ved at bruge Gannis #Gannigirls på ens egen Instagram-profil kan enhver Ganni-bruger desuden fremvise sit Ganni-outfit, og dermed bliver en influencer i egen ret. Det har også været med til at bane vejen for Ganni og dansk mode på den internationale scene.